Hvordan spotter du digital svindel?
Bliv klogere på, hvordan du spotter svindel, og hvad du gør når uheldet er ude.
Af Jørgen Gram
Du kan blive snydt, når du handler på nettet. Svindlerne er rigtig gode til at udnytte, at vi ikke altid er lige opmærksomme.
Men det behøver ikke være svært at spotte, hvordan du gennemskuer fusk. Heldigvis har sikkerdigital.dk en række råd, der gør det lettere for dig at spotte svindel. Samt en række gode råd til hvad du skal gøre, når skaden er sket.
Sådan spotter du falske beskeder
Svindlere kan finde på at sende dig falske beskeder på fx sms eller Messenger, hvor de prøver at franarre dig dine personlige oplysninger.
Læs mere HER
Sådan spotter du falske mails
Du kan via mail blive bedt om at udlevere personlige oplysninger. Lær at genkende tegnene på falske mails (phishing).
Læs mere HER
Sådan spotter du falske opkald
Ved at være opmærksom på et par kendetegn kan du lære at spotte opkald fra svindlere (vishing).
Læs mere HER
Har du været udsat for online svindel?
Få hjælp uanset om du har været udsat for online svindel, misbrug af personlige oplysninger, krænkelse med billede eller video med mere.
Sikkerdigital.dk har samlet en liste med muligheder for hjælp, når skaden er sket.
Offer for identitetstyveri
Hvis du opdager eller mistænker, at dine personlige oplysninger er blevet stjålet, er det vigtigt, at du reagerer på det.
Sådan gør du ved mistanke om identitetstyveri
Er du blevet snydt ved handel mellem private?
Har du købt eller solgt en vare, som du ikke har fået eller modtaget betaling fra?
Læs mere om, hvordan du anmelder svindlen
Hvis du er udsat for svindel
Hvis du er blevet franarret dine kort- eller personoplysninger, bør du reagere hurtigt.
Sådan gør du, hvis du har mistanke om svindel
Bliver du afpresset online?
Ransomware er en virus, der krypterer dine filer, så du ikke har adgang til dem. It-kriminelle bruger metoden til at afpresse privatpersoner økonomisk.
Sådan gør du, hvis du bliver afpresset
Misbrug af kortoplysninger
Har du mistanke om, at dine kortoplysninger bliver misbrugt?
Sådan gør, hvis dine kortoplysninger bliver misbrugt
CYBERHOTLINE FOR DIGITAL SIKKERHED
Ring 33 37 00 37
Cyberhotline for digital sikkerhed er til borgere og virksomheder, som ønsker vejledning om, hvordan de bliver mere digitalt sikre samt håndterer og forebygger digital svindel og cyberangreb. Som borger kan du få hjælp hvis din identitet er blevet misbrugt.