Musik & film

Marianne Faithfull er død 78 år

High society, hæder og heroin

Af Thomas Vilhelm

Marianne Faithfull - Give my love to London

Den engelske sanger, sangskriver og skuespiller, født den 29. december 1946 i Hampstead nær London og døbt Marianne Evelyn Gabriel Faithfull, er død den 30. januar 2025 i London. Faithfull måtte stå model til en mildest talt omskiftelig tilværelse, og hendes fortælling er en tv serie værd med op- og nedture, festivitas, social deroute og et forbløffende comeback i absolut sidste øjeblik, inden et accelerede misbrug nåede at sætte en definitiv stopper for det hele.

Faderen Robert Glynn Faithfull var britisk efterretningsofficer med rang af major og derudover professor i italiensk litteratur ved Bedford College, London University. Moderen, der var af ædel byrd og del af en østrig/ungarsk overklassefamilie, bar navnet Eva von Sacher-Masoch og føjede Baronesse Erisso til sit fulde titular. Hun dansede som ballerina i sine unge år hos et anerkendt danse- og teaterkompagni. Trods denne højstatus lykkedes det ikke forældrende at holde sammen på ægteskabet og blev skilt, da Marianne Faithfull fyldte seks år.

Hun boede hos moderen, hvis levestandard faldt markant efter skilsmissen. Ydermere måtte Marianne Faithfull kæmpe med tuberkulose i folkeskolen og senere i katolsk skole. Hun blev som teenager tilknyttet en teater studiekreds og fattede hurtigt interesse for skuespil og sang. Faithfulls sangkarriere tog form i 1964, og hun vakte opsigt i den engelske hovedstad med sin blonde fremtoning og veltrimmede figur.

Hun færdedes i kredsen omkring The Rolling Stones, og deres manager Andrew Loog Oldham opfordrede Jagger/Richards til at skrive en sang til hende. Resultatet, As Tears Go By, blev et hit for Faithfull sommeren 1964, og året efter giftede hun sig med den indflydelsesrige kunstner, kunstsamler og galleriejer John Dunbar.

Mere Swingin London liv fulgte, hendes sociale kendis kapital og hip faktor steg markant, men ægteskabet holdt ikke længe. Faithfull forlod Dunbar i 1966 til fordel for Mick Jagger efter kortvarige affærer med rullestenene Brian Jones og Keith Richards. Faithfull fyrede den fede med the in-crowd og blev arresteret i 1967 efter en stimulansholdig fest i Richards’ hus blot iført en sparsom pels. Richards & co. slap nådigt fra politiets ransagninger med bøder og en nat i spjældet. De bevarede status af at være nogle rebelske og fandens karle, mens Faithfull blev anset som en letlevende skøge og dårlig mor.

Marianne Faithfull, der frem til 1968 havde leveret en række succesfulde singler og albums med fortolkninger af andres sange i folk, pop og blød rock genrerne, røg i kokain- og heroinfælden. Hendes forhold til Jagger gik i opløsning maj 1970. Hun mistede forældreretten til sin søn og forsøgte dernæst at begå selvmord. Faithfull er medforfatter til teksten på Sister Morphine fra Stones’ Sticky Fingers album (1971) og blev senere efter et juridisk forlig krediteret for sin andel. Det meste af 70’erne fraset enkelte lyspunkter endte som en lang nedtur for den blonde stjerne, der i to år levede som anoreksiramt og hjemløs narkoman i Sohos gader.

Venner forsøgte at få Faithfull i behandling, og en producer satte hende i gang med et pladeprojekt, der først blev færdiggjort og udgivet i 1985. Sangstemmen røg ned i tonelejet og lød som hæst sandpapir, da det stod værst til. I 1976 lykkedes det hende dog at få lanceret det countryfarvede album Dreamin' My Dreams, der klarede sig flot rent kommercielt.

Faithfull begyndte at arbejde mere målrettet på at komme op fra rendestenen, men oplevede endnu et dyk, da hun i 1979 blev anholdt for besiddelse af marihuana. Samme år udkom albummet Broken English, der blev startskuddet til et bemærkelsesværdigt comeback.

Broken English tager stikket hjem og smider trumferne med dets mix af punkenergi og attitude, stærke versioneringer af andres materiale og tidstypiske dansante beats, der rykker med Faithfull i vokal topform. Hendes rå stemme gav sangene en autencitet, de færreste af hendes kolleger kunne matche. Udgaven af Lennons Working Class Hero er rygradsrislende intens, og Shel Silversteins The Ballad of Lucy Jordan går rent hjem på alle parametre.

80’erne fik luft under vingerne med Dangerous Acquaintances (1981), der i samme stil tilføjet mere aggressiv new wave dog ikke helt levede op til forgængeren. I midtfirserne måtte Faithfull gennemgå nye behandlingsformer og nåede at have et forhold til en psykisk syg mand, der tog billetten fra 14. etage i en fælles lejet lejlighed.

1987 fandt Faithfull fodfæste igen med det jazz- og bluespåvirkede Strange Weather stilsikkert produceret af Hal Wilner, hun senere kom til at samarbejde med på diverse projekter. Faithfull genindsang As Tears Go By på sit 11. studiealbum, da hun følte sig mere moden til at give gennembrudshittet fra 1964 den drejning, sangen altid burde have haft. Karrieren holdt næsen i sporet i 90’erne, hvor Faithfull kastede sig over lidt af hvert.

Fra årtiet bør hendes mangeårige passion for Kurt Weills musik og Bertolt Brechts tekster fremhæves, hvilket bar fornem kunstnerisk frugt med livepladen 20th Century Blues (1996), hvor hun akkompagneret af klaver og kontrabas frygtløst kaster sig over de nævnte herrers krævende kompositioner. I 1998 gjorde hun kabinetstykket efter med Weills opera De syv dødssynder denne gang for stort orkester udsendt samme år. 90’erne blev fornemt afsluttet med Vagabond Ways i mere kendt konventionel stil hjulpet på vej af gæster som Roger Waters, Emmylou Harris og superproduceren Daniel Lanois.

Kadencen blev holdt oppe i nullerne med fine skud: Kissin Time (2002) som bl.a. Blur, Beck, Billy Corgan, Jarvis Cocker og Dave Stewart har leveret sange til, Before the Poison med hjælp fra PJ Harvey og Nick Cave, og det charmerende Easy Come, Easy Go (2008) produceret af Hal Wilner og gæstet af Cave, Keith Richards, Jarvis Cocker og Rufus Wainwright. I 10’erne er det især Negative Capability (2018), der skinner som en lysende ledestjerne. Faktisk rangerer studiealbum udgivelse nummer 20 blandt Faithfulls tre-fire bedste med hovedageligt afdæmpede sange om liv, død, kærlighed, ensomhed og politisk vold.

Det er en livsklog kvinde, der fortalte sandhederne fra eget perspektiv med pondus, patina, visdom og vemod. Wilner producerede pladen assisteret af PJ Harvey produceren Rob Ellis og multiinstrumentalisten Warren Ellis kendt fra Nick Caves The Bad Seeds. Hudløst og tidløst smukt og uomgængeligt. April 2021 kom spoken words albummet She Walks in Beauty med Faithfulls recitationer af britiske romantiske poeter fra det 19. århundrede. Hun slap@ stilfuldt fra opgaven i et behageligt stemmeleje, der afslører en god portion litterær dannelse og fornem tekstforståelse.

Også Faithfulls skuespiller bedrifter er værd at dvæle ved. Hun nåede en del film-, teater- og tv-produktioner siden midten af 60’erne. På det brede lærred er det blevet til større og mindre roller hos instruktører som Jean Luc Godard’ (Made In USA, 1966), Jack Cardiff, (The Girl on a Motorcycle, 1968), Tony Richardson (Hamlet, 1969), Kenneth Anger (Lucifer Rising, 1972), Sofia Coppola (Marie Antoinette, 2006), Sam Garbarski (Irina Palm, 2007) og som voice over i Denis Villeneuve ambitiøse science fiction drama Dune i 2021. Fra listen kan særligt ‘Irina Palm’ anbefales. Her er Faithfull ganske enkelt ubetalelig som midaldrende kvinde, der på utraditionel vis forsøger at skaffe penge til en særlig dyr operation i udlandet.

Verden har nu taget vemodigt afsked med en overlever med ynde, stil og karakter, der trods modgang, hyppig sygdom og stofafhængighed klarede hele turen i rutsjebanen; fra succesens højeste toppunkter og glamour til den destruktive deroutes laveste fællesnævner og fornedrelse.

April 2020 blev Faithfull indlagt i tre uger med alvorlig lungebetændelse som følge af Covid-19. Ligeledes denne livstruende prøvelse stod hun igennem. Faithfull var medforfatter og redaktør til tre bøger om sit liv og virke som albumindspillende kunstner. Æret være Marianne Evelyn Gabriel Faithfulls minde.